Sök:

Sökresultat:

179 Uppsatser om Asylsökande flyktingbarn - Sida 1 av 12

En kÀnsla av sammanhang : Att leva i Sverige som ensamkommande flyktingbarn

Syftet med den hÀr uppsatsen var att undersöka hur tre ensamkommande flyktingbarn upplevde det stöd de fick dÄ de vistades pÄ ett HVB-hem placerat i Mellansverige, i vÀntan pÄ permanent uppehÄllstillstÄnd. Vi belyser i uppsatsen huruvida stödet har hjÀlpt ungdomarna att socialiseras in i det svenska samhÀllet samt om de fick den hjÀlp de behövde för att uvecklas till sjÀlvstÀndiga individer..

BerÀttelser om att lÀra sig ett nytt sprÄk. Ensamkommande flyktingbarn berÀttar.

BerÀttelser om att lÀra sig ett nytt sprÄk Ensamkommande flyktingbarn berÀttar Stories about learning a new language ? Narratives from unaccompanied refugee children.

Ensamkommande flyktingbarn : integrationsarbete

Syftet med uppsatsen var att undersöka hur ensamkommande flyktingbarn och personal pÄ ett urval av boenden, upplever de insatser som görs för att underlÀtta integrering i samhÀllet, med fokus pÄ skola, fritid och sprÄk. Vi anvÀnde oss av fyra stycken halvstrukturerade intervjuer, med personal och boenden, fördelade pÄ tvÄ olika boenden. Detta för att fÄ en inblick i det aktiva arbetet med integration samt upplevelsen av huruvida det gett nÄgot resultat. Vi grundade vÄr analys pÄ identitetsteorin samt systemteorin. Viktiga resultat var bland annat vikten av att hitta rÀtt personer nÀr man som ensamkommande flyktingbarn kommer till ett nytt land.

ASYL och KONVERSION Asyls?kande konvertiters f?rst?else av sin konversionsprocess

The purpose of this study is to analyse asylum seeking converts understanding of their conversion process based on church context, specifically within the realm of evangelical church and theology. Through the method of content analysis this essay analyses six qualitative interviews done with converts from two Islamic traditions to Swedish free church Christianity. The essay discusses the results through the lens of Lewis Rambos seven-phase theoretical concept of conversion. The important results given by this study shows that the first contact with other Christians in a new country, which creates a new community serving as an interpretive framework for their lives, triumphs the question of the theological perception for the conversion. Also, the results shows that intellectual understanding of the doctrines of faith is less important relative to the conversion process best described by the words touched, taught, and transformed.

Spegel, spegel pÄ vÀggen dÀr, sÀg vilken norm jag ska följa hÀr? : -En kvalitativ studie om jÀmstÀlldhetsarbete och genus pÄ HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn

Syftet med denna studie var att utifrÄn ett genusperspektiv undersöka hur tvÄ HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn arbetar med jÀmstÀlldhetsfrÄgor. Detta undersöktes genom fyra halvstrukturerade intervjuer med personal pÄ HVB-hem för ensamkommande flickor och pojkar mellan 14-17 Är. En kvinna och en man pÄ respektive boende intervjuades. Intervjuerna spelades in och det transkriberade materialet analyserades utifrÄn socialkonstruktivistisk teori samt utifrÄn ett genusperspektiv. Resultatet av undersökningen visar hur stereotypa förestÀllningar kring kön konstruerades i det sociala arbetet med ensamkommande barn.

Att möta nyanlÀnda flyktingbarn: En kvalitativ studie med syfte att beskriva elevhÀlsans arbete med nyanlÀnda flyktingbarn i tre kommuner i Norrbotten

Detta Àr en studie jag genomfört i uppdrag för Kommunförbundet Norrbotten med syfte att beskriva elevhÀlsans arbete med nyanlÀnda flyktingbarn i förhÄllande till den nya skollagen gÀllande elevhÀlsa, i tre kommuner i Norrbotten. För att nÄ syftet med uppsatsen har följande frÄgestÀllning besvarats:- Upplever praktiskt verksamma inom elevhÀlsan att deras arbete med nyanlÀnda flyktingbarn lever upp till den nya skollagen gÀllande elevhÀlsa? Varför/varför inte?- Hur upplever praktiskt verksamma inom elevhÀlsan att deras arbete med nyanlÀnda flyktingbarn i dagslÀget fungerar?- Vilka resurser (ekonomi, personalbemanning, kompetens, vidareutbildning) har man att tillgÄ, upplever praktiskt verksamma dem som tillrÀckliga?Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod och genomfört fem semistrukturerade intervjuer med personer som i parktiken arbetar inom elevhÀlsan, i kommunerna LuleÄ, Boden och Kalix. Resultatet har kopplats mot dels den nya skollagen gÀllande elevhÀlsa för eventuella bristande överenstÀmmelser samt mot teorier för implementering, för att förklara varför den nya skollagen inte realiserats inom verksamhetens arbete med nyanlÀnda flyktingbarn.Enligt min studie bör flertalet faktorer förbÀttras för att verksamheten ska kunna leva upp till den nya lagen. En kombination av flertalet ÄtgÀrder bör vidtas, dÀribland mer utbildning för praktiskt verksamma, en ökad möjlighet till att kunna driva fler förebyggande insatser, ett förbÀttrat samarbetet pÄ framförallt kommunal- och lÀnsnivÄ, ett upprÀttande av nationella direktiv för ett mer systematiskt arbete i hela landet samt utökad tid i arbetet för en mer likvÀrdig elevhÀlsa för samtliga nyanlÀnda flyktingbarn..

Flyktingbarn och beröring: en studie om beröring och dess betydelse för trygghetskÀnslan hos asylsökande elever

Under min specialpraktik sÄ var jag i en "vÀxa klass" pÄ en flyktingskola, jag upplevde dÄ att de var vÀldigt otrygga i gruppen, med sina klasskamrater och i sig sjÀlva. Jag sÄg hur svÄrt de hade för beröring av olika slag bestÀmde mig dÄ för att forska om hur man kan arbeta med beröring och flyktingbarn och om man pÄ sÄ vis kan öka trygghetskÀnslan hos dem. Genom att ha olika slags kroppskontakts övningar med barnen och observationer av dem under sju veckor sÄ har jag fÄtt ett resultat som visar att man definitivt kan anvÀnda sig av beröring för att öka trygghetskÀnslan. Detta visade sig genom att skillnaden pÄ hur de lekte med varandra innan och efter var stor och Àven att klyftan mellan pojkar och flickor minskade drastiskt efter sju veckor av beröringsövningar, vilket tyder pÄ att de kÀnde sig tryggare med varandra och sig sjÀlva..

Hur bemöter man idag tibetanska flyktingbarn i Dharamsala?

Detta arbete bygger pÄ en studieresa, under en mÄnads tid, till Indien, Dharamsala. Dharamsa-la Àr kÀnd för att inhysa den tibetanska statens exilregering och inte minst den tibetanska bud-dismens andlige ledare Dalai Lama. DÀrav Àr Dharamsala en viktig tillflyktsort för de tibe-tanska flyktingar som undkommit den Kinesiska regeringens förtryck i Tibet.Syftet med denna studie blir dÀrför, att fÄ mer insikt och kunskap om hur man idag i Dha-ramsala bemöter tibetanska flyktingbarn frÄn Tibet.Jag fick Àran, att möta 8 av de mÀnniskor som dagligen möter och arbetar med tibetanska flyktingbarn pÄ ett eller annat sÀtt.I undersökningen har jag dels anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer och dels av observatio-ner. Genom dessa metoder framgÄr det, att tibetanska flyktingbarn blir bemötta pÄ ett kÀrleks-fullt och respektfullt sÀtt. Detta för, att de skall fÄ ett vÀrdigt liv i frihet samt en gedigen ut-bildning.Tibetanernas omtanke och kÀrlek till sin nÀsta generation motiverar barnen, i Dharamsala, att vilja studera, för att senare i livet ska kunna hjÀlpa andra tibetaner i nöd, vilka fortfarande Àr under den Kinesiska regeringens vÄld i Tibet..

Att attrahera arbetsso?kande : En studie i hur fo?retag kan anva?nda corporate social performance i employer branding fo?r att sta?rka sitt arbetsgivarvaruma?rke

Denna studies syfte a?r att underso?ka vilka aspekter av ett fo?retags arbetsgivarvaruma?rke som va?rderas ho?gst av arbetsso?kande och da?rfo?r a?r viktigast fo?r fo?retag att kommunicera till ma?lgruppen genom employer branding-arbete. Uppsatsen bygger pa? fyra fra?gesta?llningar: Vilka av aspekterna i ett arbetsgivarvaruma?rke a?r viktigast att kommunicera till arbetsso?kande fo?r att bli en arbetsgivare som arbetsso?kande dras till? Vidare: Vilka aspekter av ett arbetsgivarvaruma?rke va?rderar studenter ho?gst na?r de va?ljer arbetsgivare? Finns det en skillnad mellan ma?n och kvinnor i vad man va?rderar ho?gst respektive la?gst? Finns det en skillnad mellan vad man va?rderar ho?gst respektive la?gst beroende pa? studietid?Underso?kningen baseras pa? en kvantitativ studie och genomfo?rdes med hja?lp av en enka?tstudie. Enka?tstudien baseras pa? en modell fo?r corporate social performance som kommer fra?n ett offentligt index av Kinder, Lydenberg, Domini & Co.

Presstöd under press : institutionell förÀndring inom svenska tidningsmarknadens stödsystem 1963-2011

Denna studies syfte a?r att underso?ka vilka aspekter av ett fo?retags arbetsgivarvaruma?rke som va?rderas ho?gst av arbetsso?kande och da?rfo?r a?r viktigast fo?r fo?retag att kommunicera till ma?lgruppen genom employer branding-arbete. Uppsatsen bygger pa? fyra fra?gesta?llningar: Vilka av aspekterna i ett arbetsgivarvaruma?rke a?r viktigast att kommunicera till arbetsso?kande fo?r att bli en arbetsgivare som arbetsso?kande dras till? Vidare: Vilka aspekter av ett arbetsgivarvaruma?rke va?rderar studenter ho?gst na?r de va?ljer arbetsgivare? Finns det en skillnad mellan ma?n och kvinnor i vad man va?rderar ho?gst respektive la?gst? Finns det en skillnad mellan vad man va?rderar ho?gst respektive la?gst beroende pa? studietid?Underso?kningen baseras pa? en kvantitativ studie och genomfo?rdes med hja?lp av en enka?tstudie. Enka?tstudien baseras pa? en modell fo?r corporate social performance som kommer fra?n ett offentligt index av Kinder, Lydenberg, Domini & Co.

Dublinförordningens barn : En diskursteoretisk analys av ensamkommande flyktingbarn inom EU:s asyl- och flyktingpolitik

Dublinförordningen Àr en överstatlig EU-lag som reglerar asylansökningsprocessen inom unionen och grundar sig pÄ principen om första land. Under uppsatsperioden publicerade EU-domstolen generaladvokat Pedro Cruz Villalóns Förslag till avgörande, som föresprÄkar en mildare behandling av gruppen ensamkommande flyktingbarn som tar hÀnsyn till begreppet barnets bÀsta. Uppsatsens syfte Àr att problematiserar förhÄllandet mellan EU:s Dublinförordning och ensamkommande flyktingbarn. Genom en diskursteoretisk analys av Cruz Villalóns förslag har tvÄ övergripande diskurser identifierats, dessa kallas i analysen för förstalandsföresprÄkarna respektive sistalandsföresprÄkarna. Diskurserna som Äterfinns i förslaget speglar tvÄ alternativa sÀtt att se pÄ ensamkommande flyktingbarn inom EU:s asyl- och flyktingpolitik.

Arbete med ensamkommande flyktingbarn ?

Syftet med denna kvalitativa studie var att analysera hur socialarbetare som arbetar med ensamkommande flyktingbarn praktiserar teorier och metoder utifrÄn lagar regler och förhÄllningssÀtt, samt att Àven ge en bild av vad de sjÀlva anser Àr viktigast i arbetet och mötet med dessa barn. Resultatet Àr baserat pÄ 5 stycken djupintervjuer gjorda med socialarbetare som regelbundet möter ensamkommande flyktingbarn. Vidare gjordes Àven jÀmförelser med tidigare forskning. Resultatet visar att varken lagar, metoder eller teorier anses vara det viktigaste i mötet med dessa barn. Kunskapen om lagar och regler Àr eftertraktad men inte sÄ mycket satsad pÄ.

Mottagande av ensamkommande flyktingbarn i Bromölla kommun : ett fall av misslyckad integration?

Integration Àr en diskussion som Àr högt pÄ agendan i Sverige. Mitt syfte har med denna uppsats varit att ta reda pÄ hur ensamkommande flyktingbarn fÄr chans att integreras i Bromölla kommun. Mina frÄgestÀllningar har varit: I vilken grad har integrationsmÄlen uppnÄtts? Hur kan implementeringsresultatet förklaras? PÄ vilka sÀtt skulle man kunna utveckla verksamheten till det bÀttre i Bromölla? Jag har valt att anvÀnda mig av implementeringsteori och har mÀtt hur integrationsmÄlen implementerats i verkligheten. Implementeringsteorin jag har valt att anvÀnda Àr ?uppifrÄn och ner?.

Copingstrategier i arbetet med ensamkommande flyktingbarn : Vikten av att vÄra sig sjÀlv för att kunna vÄrda andra

Till Sverige kommer dagligen ensamkommande flyktingbarn som so?ker asyl. Barnen har ofta varit med om sva?ra upplevelser som pa?verkat dem sva?rt med psykisk oha?lsa, a?ngest och oro som fo?ljd. Vissa av barnen placeras i familjehem men de flesta placeras pa? speciella boenden, sa? kallade HVB-hem.

Ensamkommande flyktingbarn : KĂ€nsla av sammanhang

Det krÀvs mycket av en mÀnniska som mÄste fly sitt hemland. NÀr dessutom ett barn flyr utan sina förÀldrar eller andra anhöriga Àr det möjligt att barnet har tvingats av sin familj att ge sig av och familjen lÀgger allt sitt hopp till att barnet ska lyckas i vÀstvÀrlden. Kraven och förvÀntningarna pÄ dessa flyktingbarn Àr svÄra att förstÄ. För att fÄ en djupare förstÄelse för de ensamkommande flyktingbarnens situation utformades studiens syfte till att undersöka hur personal pÄ boenden för ensamkommande flyktingbarn upplever barnens kÀnsla av sammanhang, vilket föranledde frÄgestÀllningarna: 1) Hur upplever personalen att de ensamkommande flyktingbarnens kÀnsla av sammanhang ser ut? 2) Vilka faktorer anser personalen som inflytelserika för barnens kÀnsla av sammanhang? I denna studie har en kvalitativ metod tillÀmpats, innefattande semistrukturerade intervjuer med Ätta respondenter som Àr personal pÄ boenden för ensamkommande flyktingbarn.

1 NĂ€sta sida ->